DİL EDİNİM CİHAZI ( LANGUAGE ACQUİSİTİON DEVİCE )
Dil biliminin Einstein'i sayılabilecek ve yaşayan sosyal bilimciler arasında dünyada kendisinie en çok atıf yapılan kişi olan Noam Chomsky , dil olgusunun ancak dile has bir mekanizmanın varlığı ile açıklanabileceğini iddia etmektedir. Özellikle ana dili ediniminin böylesi bir cihazdan yoksun ortamda gerçekleşmesinin imkansız olduğunu söylemektedir. Chormsky'ye göre dil bilimcilerin on yıllarca hatta yüzyıllarca süren sistemli çalışmalarının sonucunda bile ulaşamadıkları dil bilgisi kurallarını yeni doğmuş ve zihni gelişmini dahai henüz tamamlamamış bir çocuğun birkaç sene zarfında edinmesi mümkün değildir. Bu, ancak doğuştan gelen dile özgün kurallarla donatılmış, içgüdüsel bir sistem sayesinde gerçekleşmektedir,
Dil Edinim Cihazı olarak adlandırılan bu cihaz , tüm dünya dillerinin iskeletini oluşturan , Evrensel Gramer ' i içermektedir. Dünyaya yeni gelmiş bir bebeğin yapması gereken , sadece bu iskelete ,ortamına ( ana diline) uygun bir et giydirmekten ibarettir. Evrensel Gramerin kuralları öylesine soyut ve karmaşıktır ki , dil içgüdüsünden mahrum bir çocuğun bu iskeleti sıfırdan ,sadece duydugu dilsel girdiden deneme yanılma yoluyla çıkarması , değil birkaç yılda , birkaç yüzyılda dahi mümkün değildir. Nitekim , yüzlerce dil bilimci yüzyıldır bu konuda çalışmalarına rağmen , İngilizce de dahil olmak üzere hiçbir dilin gramerini tam olarak çözümleyememişlerdir.
Chomsky 'nin dile bu içgüdüsel yaklaşımı ilk zamanlarda tepki toplasa da artık yaygın bir şekilde kabul görmektedir.Yarasalar , sonra içgüdüsel olarak kullanabiliyorlarsa , insan yavrusunun dile has içgüdüsel bir cihazı kullanması şasırtıcı olmasa gerek . Her ne kadar Chomsky ve takipçieri DEC'in ergenlik sonrası işlevselliğini yitirdiğini iddia etseler de , bir grup uygulamalı dil bilimci DEC'in hayat boyu aktif olduğunu söylemktedir. Bu görüşe göre yetişkinlerin ikinci dilde hayal kırıklığına uğramalarının sebebe DEC'in işlevselliğini yitirmesinden çok , harekete geçirilemeyeşidir. Uygun ortam ve uyarıcılar sayesinde DEC harekete geçmekte ve ana dili ediniminde benzer bir şekilde dilin kurallarını edinmektedir.
EDİNİM CİHAZINI HAREKETE GEÇİREN , ANLAŞILABİLİR MESAJDIR
Dil edinimi inanılmaz derecede kolay bir yolla gerçekleşir, anlaşılabilir mesajlar almak suretiyle , bol miktarda mesaja maruz bırakılan bir kişinin DEC'i , bu mesajların içindeki dil bilgisi kurallarını , kişi farketmeden edinir .
Sessiz dönem olarak adlandırılan , sözlü ve/veya yazılı mesaj olarak depolamakla geçen bir kuluçka döneminden sonra kişi konuşma / yazmaya geçer. Çocuklarda 1,5-2 yıl süren bu sessiz dönem , yetişkinlerde daha kısa sürelidir. Bu hız artışının temel nedeni, gelişmiş dünya bilgileriyle yetişkinlerin, çocuklardan daha fazla mesaj alma ve anlama kapasitesine sahip olmalarıdır .
DEC'i harekete geçirmek açısından en önemli beceriler , dinleme ve okumadır . Konuşma ve yazma ise, bol dinleme ve okumanın doğal bir neticesi olarak kendiliğinden ortaya çıkmaktadır. Başka bir deyişle , dinleme ve okuma ediniminin sebebi , yazma ve konuşma ise sonucu durumundadır .
SONUÇ
Dil edinim konusunda doğal donanıma sahip insanoğlu için yeni diller edinmenin eziyetten çok bir zevk haline gelmesi içten bile değildir. Yeter ki takip edeceğimiz yolu kestirelim , kestirme yol varken dolambaçlı yollarda kaybolup ümidimizi kesmeyelim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder