17 Ekim 2013 Perşembe

TANZiMAT ŞiiRiNDEN GÜNÜMÜZE GELEN SÖYLEYİŞLER

TANZiMAT ŞiiRiNDEN GÜNÜMÜZE GELEN SÖYLEYİŞLER
Prof. Dr. Olcay ÖNERTOY
 Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi
18 39'da ilan edilen Gülhane Hatt-ı Hümayun'u ile kapılarını Batı'ya açan Osmanlı İmparatorluğu'ndaki siyasi ve sosyal önemli gelişmeler 1860'tan sonra görülür. 1839' da Tanzimat Fermanını ilan eden Mustafa Reşit Paşa'nın 1858'de ölümünden sonra 1871 'e değin yönetimi elinde tutan Ali Paşa batılılaşma hareketinin temposunu ağırlaştmr. Bununla birlikte ı 825-ı 850 yıllan arasında doğup Batılılaşma yı içtenlikle benimsemiş aydın kuşaklar yetişmiştir. Böylelikle Batılılaşma hareketi, yalnızca devletçe yürütülen bir hareket olmaktan çıkıp, aydınların halka indirmeye çalıştıkları, daha bilinçli ve sistemli bir duruma gelmiştir.
Tanzimat dönemi yazar ve şairlerini sanat anlayışlan bakırnından iki grupta toplayabiliriz. Birinci grup "sanat toplum içindir", ikinci grup ise "sanat sanat içindir" görüşünde olanlardır. "sanat toplum içindir" görüşünde olanlar arasında Şinasi, Ziya Paşa ve Narnık Kemal başta gelirler. Şinasi (1826-1871), Ziya Paşa (l829-ı880), Narnık Kemal (ı840-ı888) yılları arasında yaşarnışlardır. Bu aydın yazar ve şairler, Batı'ya karşı başlıca geri kalma nedenimizin bilgisizlik olduğunun bilincine vardıklanndan şiirlerinde geniş bir kitleyi bilgilendirmeyi, uyarınayı amaçlarnışlardır.
Şinasi'nin siyasetle buluşması Mustafa Reşit Paşa zamanına rastlar. Müşir (Mareşal) Fethi Paşa' nın yardımı ile Maliye okumak üzere Fransa'ya gönderilir. Beş yıl orada kalıp 1849'da İstanbul'a döndükten sonra Meclis-i Maarif-i Umumiye (Genel eğitim Meclisi) üyeliğine getirilir. Sadrazam Reşit Paşa'ya olan bağlılığı nedeniyle, Paşa'nın yönetirnde bulunup bulunmamasına göre o da görevden alınır ya da göreve atanır. Reşit Paşa'nın ölümünden sonra onu Yusuf Karnil Paşa korumaya başlar. Agah Efendi ile birlikte Tercüman-ı Ahval, tek başına Tasvir-i Efkar gazetelerini çıkarır. Daha sonra adı Ali Paşa'ya yapılan bir suikasta karışınca ı865'te Tasvir-i Efkar'ı Narnık Kemal'e bırakıp Paris'e kaçar. Orada sürgünde bulunan Mustafa Fazı! Paşa'nın yardımıyla, 1869'da İstanbul'a dönünceye kadar yaşarnını sürdürür.
Ziya Paşa, ilköğrenimini izleyerek İstanbul'da Sadaret (Başbakanlık) kalemlerinden birine memur olarak girer, zamanla Mustafa Reşit Paşa'nın dikkatini çekerek saraya salık verilir ve katip olarak göreve başlar. Ancak bir süre sonra Abdülaziz'i etkileyerek, politikalarını beğenmediği Ali ve Fuat Paşalara karşı onu kışkırttığı gerekçesiyle saraydan uzaklaştırılır. 1867'de Mustafa Fazı! Paşa'nın çağrısını kabul ederek Paris'e kaçar. ı 87 ı' de Ali Paşa' nın ölümü üzerine İstanbul' a döner. Abdülaziz tahttan indirilinceye değin Şura-yı Devlet (Danıştay) üyeliğinde, V. Murat'ın Mabeyn (Saray) başkatipliğinde ve Kanun-u Esasİ (Anayasa) Encümeni'nde görev alır. II. Abdülhamit tahta çıktıktan sonra nezaret (bakanlık) rütbesi ile Suriye valiliğine atanarak
367
İstanbul'dan uzaklaştırılır. Suriye'den Konya valiliğine gönderilir. Son görevi Adana valiliğidir.
Narruk Kemal ilköğrenimini İstanbul'da yaptıktan sonra dedesiyle birlikte, Kars ve Sofya'da bulunur. l857'de İstanbul'a döner, l86l'de Encümen-i Şuara'da (Şairler Yarkurulu) yer alır. 1862'de Şinasi ile tanışır, 1865'te Şinasi Paris'e kaçınca Tasvir-i Efkar'ı tek başına çıkarmayı sürdürür. Gazetede hükümete karşı yazdığı yazılar dikkati çekmektedir ve Yeni Osmanlılar Cemiyeti'nin kurucuları arasına girer. l867'de cemiyetin hükümetçe haber alınması üzerine Paris'e kaçar ve Mustafa Fazıl Paşa'nın yardırrum görür. l868'de Ziya Paşa ile birlikte Hürriyet gazetesini çıkararak hükümete karşı gelişini sürdürür. l870'te sadrazam Ali Paşa'yla arasını düzeltip İstanbul'a döner. 1873'te Vatan yahut Silistre oyununun sahnelenmesi üzerine Magosa'ya sürülür ve Magosa kalesine hapsedilir. Magosa'ya sürülme nedeni, oyununda vatan ve özgürlük kavramiarına yer vermesidir. 1876'da V. Murat'ın tahta çıkması üzerine serbest bırakılarak İstanbul' a döner. II. Abdülhamit' in ilk yıllarında Ziya Paşa ile birlikte Kanun-ı Esasİ Encümeni'nde görev alır. Ancak padişahin da aleyhinde bulunduğu ihbar edilerek tutuklanır ve mahkemeye verilir, aklansa da İstanbul'da bırakılmayarak Midilli adasına Mutasarrıf (sancak beyi) olarak atamr. Rum halkın yakınmaları üzerine Rodos'a oradan da Sakız'a gönderilir.
Bu aym dönemde yaşayan üç şair de kullandıkları nazım biçimi bakımından, ufak değişikliklerle birlikte Divan yazını nazım biçimlerini kullanrruşlarsa da şiire yeni kavramlar getirmişlerdir.
Şinasi şiire aklın önemini sokarken, Ziya Paşa'nın şiirlerinde hak, özgürlük, adalet, kanun, vatan, uygarlık gibi, Namık Kemal'de de özgürlük, meşrutiyet düşünceleri ve vatan kavramı yer almaya başlar. Şiire soktukları yeni kavramlarla dikkati çeken, dönernin bu üç aydın şairi aynı zamanda yönetimden çektikleri sıkıntılan dile getirip, toplumu uyarmaktan da geri kalmarnışlardır.
Şinasi Reşit Paşa için yazdığı kasidesinde aklın önemini;
Ziya-yı akl ile tefrik-i hüsn ü kubh olunur Ki nur-ı rnihrdir elvanı eyleyen teşhir
(Nasıl güneşin ışığı renkleri ortaya koyarsa, aklın ışığı ile de iyi ile kötü birbirinden ayrılır.) ikilisiyle dile getirmiş, daha sonra da Reşit Paşa'nın ne ölçüde akıllı olduğunu biraz da abartarak, şu ikilide dikkatleri çekıniştir:
Adi ü ihsamnı ölçüp biçemez Nevtonlar Akl ü İrfanını derk eyleyemez Etlatunlar
(Nevton'un ölçüp biçerneyeceği kadar çok adaletin ve bağışlayıcılığın, Eflatun'un anlayamayacağı kadar da aklın ve bilgin var.) Kaside boyunca Reşit Paşa'yı aklını kullanarak yaptıkları için öven Şinasi, Aıi Paşa yüzünden içine düştüğü güç durumu da şöyle dile getirir:
Yeni fidan gibi gars-i yernin-i devletinim Kim eyledi beni mihr-i teveccühün tezhir
368
Bitirice meyve-i fazlın bahar-ı örnrümde Dikildi bağ-ı cihanda ocağıma incir
Şinasi burada, Reşit Paşa taze bir fidan gibi onun elinden tutmuşken nasıl her şeyin tersine döndüğünden söz ederek Ali Paşa'yı eleştiriyar ve Reşit Paşa'nın aklıyla onu bu durumdan kurtarması gerektiğini söyleyerek kasideyi bitiriyor.
Ziya Paşa bir gazelinde hükümeti şu sözlerle eleştiriyor:
Müselsel bir esarettir zaruret her hükümette Kı sultan nazıra nazır da hizmetkara tabidir.
Sultanın nazıra, nazınn da kendisine hizmet edene bağlı olduğu bir hükümetin sürekli esir olması zorunluluktur. Ziya Paşa burada böyle bir hükümetin elini kolunun bağlı olduğuna dikkat çekiyor.
Cenevre'de yazdığı bir gazelde hükümetin yaptığı zulmü:
Cihan narnındaki bir maktel-i ama yol um düştü Hükumet derler anda bir nice salhaneler gördüm
dizeleriyle eleştiriyor.
Bu dizelerde hükümeti kesimevine benzeterek insanlara nasıl kıyıldığına değiniyor.
Yine devlete bir uyarısını da şu dizelerde dile getiriyor:
Kıyam-ı mülk ümidin eyleme b!dad lazımsa Muhakkaktır zeval-i Devlet istibdad lazımsa
Eğer bir ülkede adaletsizlik ve istibdat varsa o ülkenin yükseleceğini umma devletin sona ermesi kesindir.
Ziya Paşa ülkedeki adaletsizliğe de dikkatleri çekiyor.
Kadı ola davacı muhzır (mübaşir) dahi şahit Ol mahkemenin hükmüne derler mi adalet
Adem ana derler ki garazdan ola salim Nefsinde dahi eyleye icra-i adalet
Kadının davacı mübaşirin de şahit olduğu bir mahkemenin vereceği karara adalet denilemeyeceğini ve bir kişiye insan denilmesi için onun garazdan kurtulmuş, adaleti kendisinde yerine getirmiş olması gerektiğine değiniyor.
Ziya Paşa "efkar-ı asra ittiba et rahat istersen" (rahat etmek istersen günün koşullarına uy) dizesiyle de kendini uyardığı gibi, gününü gün edip, bir yakınması olmayanların nasıl bir yol izlediklerini de ortaya koyuyor. Ayrıca toplumdaki bozulmayada dikkati çekiyor: İkbal için ahbabı siayet yeni çıktı Bilmez idik evvel bu dirayet yeni çıktı
369
Sirkat çoğalıp lafz-ı sadakat rnodalandı Namus tamarn oldu harniyet yeni çıktı
Düşmaniara alıbabını zernrn oldu zerafet Dildarda ağyara şikayet yeni çıktı
Yükselrnek için tanıdıklarını arkasına alarak konuşmak yeni çıktı Daha önce bilrniyorduk bu yetenek yeni çıktı
Hırsızlık çoğalıp doğruluktan söz etmek yeni çıktı Namus tamarn oldu bu insanları korumak yeni çıktı
Düşmaniara ahbabı yerınenin adı incelik oldu Sevgiliden yabancılara yakınmak yeni çıktı
Ziya Paşa Batılılaşahrn derken ulusallığırruzı unutacağırruz kaygısını da taşır ve kaygısını şu iki dizede dile getirir:
Milliyeti nisyan ederek her işirnizde Efkar-ı Frenge tabiiyet yeni çıktı
tnusallığırruzı unutarak her işirnizde Batı düşüncesine uymak yeni çıktı
Kendisinin vatanından ayrılış nedenini de şöyle belirliyor:
Vatan rneluf olanlar bl sebep terk-idiyar etmez Zaruretsiz cihanda kimse gurbet ihtiyar etmez
V atanma alışkın olanlar vatanını sevenler nedensiz yere onu bırakıp gitmez Bir zorunluluk olmadıkça hiç kimse gurbeti seçrnez
Ziya Paşa gibi kendinden çok topluma önem veren Narruk Kemal de şiirlerinde yönetirnden duyduğu sıkıntıyı yer yer Ziya Paşa'nınkine yakın söyleyişlerle dile getirir. Ünlü kasidesinde bir süre devlet görevinden ayrılış nedenini şu dizelerde dile getiriyor:
Göıiip alıkarn-ı asrı münharif sıdk u selarnetten Çekildikizzet-i ikbal ile bab-ı hükümetten
Bu dizelerde, içinde yaşadığı dönernin yargılarının doğruluktan saptığını görerek hükümet görevinden ayrılmaktan onur duyduğunu belirtir ve gerçekten onurlu olanlara da bir uyarıda bulunmuş olur.
Kıyım yapanları da ilginç bir benzetmeyle eleştirir:
Muini zalirnin dünyada erbab-ı denaattir Köpektir zevk alan seyyad-ı bl insafa hizmetten
Nasıl köpek insafsız avcıya hizmet etmekten tat alırsa bu dünyada zalim olanların yardımcısı da alçak kişilerdir. Burada insafsız avcıya hizmet eden köpekle, zalim olanlara yardım eden kişileri eşdeşleştirir.
370
İnsanın sahip olması gereken erdemlerden biri de, hatalı bir iş yaptığında karşılaştığı kınanmayı, eleştiriyi hoş karşılaması, yaptığı işten dolayı kendisini yargılamasıdır. Ama böyle yapmayıp kınanmakta korkanlara da bir çift sözü var Namık Kemal'in:
Cihanda kendini her ferdden alçak görür ol kim Utanmaz kendi nefsinden de ar eyler meliimetten
Dünyada kendi yaptıklarından utanmayıp da kınanmaktan utanan kimse kendini herkesten alçak görür dizeleriyle insanın her şeyden önce kendi nefsinden utanması gerektiğine dikkat çekiyor. Bu ikiliyi izleyerek de,
Felekten intikam almak demektir ehl-i idrake Edip tezyid-i gayret müstefid olmak nedametten
diyerek, anlayışlı kişiler için pişmanlık duymaktan yararlanıp gösterilen çabayı arttırmanın felekten öç almak, bir başka deyişle başarılı olmak olduğu konusunda
uyarıyor.
Müberrayım reca YÜ havftan indimde alidir Vazifem menfaatten hakkım ağraz-ı hükumetten
dizeleriyle de, insanın bir yere gelebilmek iç.in yalvarmadan ve korkudan arınrnış olması gerektiğini, çünkü görevinin çıkarından, hakkının da hükiimetin isteklerinden daha yüce olduğunu söyleyerek bir uyarıda bulunuyor.
ve
Devletten söz ettiği gazelinde, özellikle
Bulunmazsa adalet milletin efradı beyninde Geçer bir gün zemine arşa çıksa paye-i devlet
Aceb mi hiin-i mazluınan ile eylerse perverde Kaza rnekkare-yi gerdum etmiş daye-yi devlet
ikilileri dikkati çekiyor.
Birinci ikilide bir devletin sürekliliğini nasıl koruyacağına değinip bir gerçeği dile getiriyor. Bir ulusun bireyleri arasında adalet olmazsa o devletin değeri gökyüzüne kadar çıkmış da olsa bir gün alt üst olup yere inecektir.
İkinci ikilide ise devletin kan dökücülüğü üzerinde durarak, kader devlete dadı olarak feleği uygun görmüşse, o devletin suçsuzların kanı ile beslenmesine şaşılmaz diyerek devletin işlerini kadere bağlamamak gerektiğine dikkatleri çekiyor. Önemli bir konu olan yurdun korunması ile ilgili şöyle bir uyarıda bulunuyor.
Tefevvük-yab-i irfan eylemek ahfadı lazımdır Harniyet mesleğinde gayret-i ecdad lazımsa
Bu iki dizede Narnık Kemal, vatanı korumada ataların gayret gösterebilmesi ıçın torunların bilgi düzeyini yükseltmek gerek diyerek, bilgili kuşaklar yetiştirmenin önemine değiniyor.
371
Teker teker yaptığınuz, uyarı ve eleştirilerle ilgili saptamaları bir araya getirirsek şöyle bir tabioyla karşılaşıyoruz.
Devlet adamlarının başarılı olabilmeleri ıçın akıllı ve bilgili olmaları gerektiği, adaletsizliğin ve zorbalığın devleti sonlandıracağı, adil olmayan mahkemeler, mahkemelerin güven vermemesi, nasıl insan olunacağı, hükümetin suçsuz insanlara kıyması, ulusallığınuzı yitirerek körü körüne batı'ya bağlanma, vatanına bağlı olanların bir neden olmadıkça onu bırakıp bir yerlere gitmeyeceği, insanlara zulm eden kişilere yardım edenlerin alçak kişiler olduğu, kınanmaktan korkan kişilerin kendilerini herkesten alçak göreceği, bir yerlere gelebilmek için yalvarınayı bir yana bırakmak gerektiği, bir insanın görevinin çıkarlarından üstün olduğu, ulusun bireyleri arasında adalet olmazsa devletin düşmesinin önüne geçilemeyeceği, bilgili kuşaklar yetiştirmek gerektiği.
Bütün bu uyarıların eleştirilerin yapıldığı 19. yüzyılın ikinci yarısıyla, 20 ll yılını karşılaştırdığınuzda aradaki benzerliği bulmayı sizlere bırakıyor, sözlerimi Namık Kemal'in şu iki dizesiyle bitiriyorum.
Memleket bitti yine bitmedi hiilii sen ben Bize bu hal ile bizden büyük olmaz düşman.
372

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder