19 Ekim 2013 Cumartesi

YARATILIŞ VE IŞIK

Türklere ait mitolojik metinlerde, ışık insanın yaratılmasına yardımcı olur. Yaratılışta ışığı 
gündüz güneş, gece ise ay sağlar. Mitolojiye göre, mağarada oluşan çamuru, yani ilk insanın kalıbını 
güneş ve ay ışığı pişirir. Đlk kadın da aynı şeklide yaratılır (Đnan 1995:21). 
 Bir diğer yaratılış öyküsünde tanrıya yaratma ilhamı veren Ak Ana’dır. Ak Ana ışıklı, hatta 
ışıktan oluşmuş bir kadındır (Banarlı 1987:30). 
Radloff’un Altay Türklerinden derlediği yerin yaratılışını anlatan mitolojik metin, aydınlık ve 
karanlıklar tezadı üzerine kurulmuştur. Tanrı Kayra Han kaz şeklinde Kişi ile birlikte aydınlık bir âlemde, 
suyun üzerinde uçarlar. Aydınlık dünyanın önemi, metindeki karanlıklar dünyasının bilinmesi ile daha iyi 
anlaşılır. Tanrı ağacın ışıklı tarafındaki meyvelerin yenmesine izin verir, karanlık taraftan yenmesini 
yasaklar. Tanrı Kayra Han, insanların günah işlemeleri sonucunda gök katına çekilir. Erlik (şeytan)’e 
dönüşmüş olan Kişi, Tanrı tarafından ışıktan mahrum olan ayı ve güneşi bulunmayan bir dünyaya 
sürülerek cezalandırılır (Radloff 1999:175-182). 
 Altay Türkleri arasında derlenmiş olan “Maaday Kara Destanı”nda yıldızların, nasıl yaratıldığı 
anlatılır. Destanda ışıkla ilgili pek çok motif yer alır. Kögüdey Mergen’in ailesi yok olma tehlikesiyle 
karşı karşıya kaldığında, oğullarını doğanın tanrısal ruhlarına/iyelerine emanet ettiği zaman, mavi renkli 
ineğe dönüşen boz kısrak, Kögüdey Mergen’i besler. Mavi inek, ışıklar diyarının üstün gücü olan 
Tanrının sembolik belirtisidir. Kögüdey Mergen, aylı güneşli Altay’da yaşar ve destanın sonunda göğe 
çekilir. Gökteki “Yedi Kağan” adıyla bilinen yedi yıldız, birbirine eş yedi Kögüdey Mergen’dir. Kutup 
yıldızı ise onun karısı olan Altın-Küskü’dür. Takım yıldızı, destanda üç maralın karnını yaran kahramanın 
kanlı okudur (Nasakali 1999). 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder